tisdag 11 augusti 2009

Jämför

Jämför just en annan bloggs flitiga hänvisande till nyläst tyngre teologisk litteratur, dessutom företrädesvis på utrikiska, med vad jag själv tagit mig igenom under sommaren.
Jag brukar försöka klämma en och annan Grisham, i år blev det Brödraskapet. Inte så bra direkt, och långt ifrån den finfina Det målade huset. Sen har det blivit en omläsning av Steinbecks En underbar torsdag. Lysande, varje gång... Och en riktigt fet sak, Katedralen vid havet, inte så tokig. Samt ett antal deckare, bl a en svit av Roslund & Hellström, alldeles utmärkt för att vara svenska. Och nu nöter jag på med Obamas memoarer.
Se där. Djup och åter djup.

Jag ämnar icke påtvinga någon några analyser eller slutsatser varken av valet av litteratur eller innehållet i densamma. Bara att om man söker insikter om människans beskaffenhet på olika områden, även områden som framför allt uppskattas av en teolog, och gärna vill få sig denna kunskap till livs på ett ytterst underhållande sätt, ja, då rekommenderas å det varmaste En underbar torsdag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag visst åxå ett Googlekonto så att jag kan kommentera på din blogg...

SvBG sa...

Tyngre teologisk litteratur lyser med sin frånvaro även här, även om Sara Lidmans "Din tjänare hör" har en hel del bibelreferenser. Snart skall jag dock ta fram boken vi ska läsa till Teologiska rummet.

För övrigt vill ordverifieringen att jag ska ska vidga inköpsvyerna: Uppmaningen lyder "aceptica"